Ogromna većina Beograđana – čak 93 odsto – podržava uvođenje direktnog izbora gradonačelnika i predsednika opština, pokazuje istraživanje organizacije “Beograd u pokretu”, ukazujući na potrebu za veċom transparentnošću i odgovornošću lokalne vlasti.
Uvod
Ogromna većina Beograđana – čak 93 odsto – podržava uvođenje direktnog izbora gradonačelnika i predsednika opština, pokazuje istraživanje koje je sprovela organizacija “Beograd u pokretu”. Ovi rezultati ukazuju na snažnu želju građana da se vrati pravo da sami biraju ko će upravljati glavnim gradom, bez partijskih dogovora iza zatvorenih vrata.
Trenutni sistem izbora i njegove slabosti
Od 2008. godine, izmenama Zakona o lokalnoj samoupravi, ukinut je direktan izbor gradonačelnika u Srbiji. Odluka o izboru gradonačelnika sada je u rukama odbornika lokalnih skupština. Ovakav model rezultirao je nizom problema:
- Nedovoljna odgovornost izabranih funkcionera prema građanima.
- Smanjena transparentnost procesa odlučivanja.
- Veća mogućnost političkih trgovina i zakulisnih dogovora.
Građani često ne znaju ni ko su njihovi lokalni lideri, niti kome konkretno da se obrate za rešavanje problema.
Rezultati ankete: Građani žele promene
Anketa “Beograda u pokretu” sprovedena je na uzorku od 2.547 Beograđana, a pokazala je sledeće rezultate:
- 93% podržava uvođenje direktnog izbora gradonačelnika i predsednika opština.
- 65% ispitanika ne zna ime predsednika svoje opštine.
- 87% smatra da je direktno biranje važno za veću odgovornost lokalne vlasti.
Ovi rezultati jasno govore da građani žele veću uključenost u političke procese koji se tiču njihovog svakodnevnog života.
Predlog reforme: Direktan izbor i jačanje lokalne demokratije
Organizacija “Beograd u pokretu” predlaže konkretne mere:
- Direktan izbor gradonačelnika i predsednika opština:
- Građani bi imali pravo da direktno biraju svoje lokalne lidere u jednom ili dva izborna kruga.
- Transparentnost kandidata:
- Obaveza kandidata da predstave svoj program, tim i planove.
- Reforma gradske uprave:
- Gradonačelnik bi imao pravo da bira tim od 15 čanova koji pokrivaju ključne oblasti upravljanja gradom.
- Jačanje mesnih zajednica:
- Mesne zajednice bi dobile realne nadležnosti za odlučivanje o pitanjima komunalne infrastrukture, bezbednosti i lokalnih inicijativa.
Prednosti direktnog izbora
Direktan izbor ima višestruke prednosti:
- Povećana odgovornost: Gradonačelnici i predsednici opština odgovaraju direktno građanima.
- Veća transparentnost: Građani mogu jasnije da prate ispunjenje obećanja.
- Smanjena korupcija: Direktni mandat otežava političke trgovine i “preletanja” odbornika.
- Jačanje građanskog aktivizma: Veće interesovanje građana za lokalne politike.
Pravni okvir za promenu sistema izbora
Za vraćanje direktnog izbora gradonačelnika i predsednika opština, bilo bi potrebno:
- Izmeniti Zakon o lokalnoj samoupravi.
- Izmeniti Statut Grada Beograda.
- Doneti nove podzakonske akte koji regulišu tehniku i organizaciju izbora.
Pokretanje ovih inicijativa moguće je kroz:
- Predlog narodnih poslanika.
- Inicijativu lokalnih samouprava.
- Građanske inicijative.
U nekim evropskim gradovima, poput Krakova i Torina, lokalne inicijative su bile ključne za promenu načina izbora gradskih čelnika.
Primeri dobre prakse u Evropi
Italija: Od 1993. godine, svi gradonačelnici se biraju direktno. Reforma je dovela do većeg zadovoljstva građana lokalnim upravljanjem.
Poljska: Od 2002. godine direktni izbor gradonačelnika rezultirao je jačanjem lokalne samouprave i ubrzanim urbanim razvojem.
Nemačka: U većini saveznih država gradonačelnici se biraju direktno, uz primenu strogih pravila o transparentnosti.
Francuska: Iako se gradonačelnici velikih gradova formalno biraju putem skupština, u praksi liste kandidata jasno istaknu svog lidera pre izbora.
Mogući protivargumenti i odgovori
“Direktan izbor može dovesti do populizma.”
- Istina je da izbori nose rizik populizma, ali suština demokratije je u omogućavanju građanima da odlučuju.
- Kroz obrazovanje građana i medijsku pismenost mogu se ublažiti negativne posledice.
“Složenost izbora može zbuniti građane.”
- Danas se predsednici republike biraju direktno bez većih problema; gradonačelnici nisu izuzetak.
“Mali broj kandidata bi imao realnu šansu.”
- Direktni izbor upravo otvara prostor nezavisnim kandidatima, van partijskih struktura.
Zaključak
Građani Beograda jasno pokazuju spremnost za veću odgovornost lokalnih lidera kroz direktan izbor gradonačelnika i predsednika opština. Model koji predlaže “Beograd u pokretu” usklađen je sa evropskim standardima i predstavlja korak ka jačanju demokratskih procesa u Srbiji.
Vraćanjem direktnog izbora, Beograd bi mogao da postane primer lokalne samouprave u kojoj građani zaista imaju moć da odlučuju o svom gradu.


Comments are closed